W materiałach, które pojawiły się w internecie, Jolanta Kwaśniewska zachęca, żeby zapisywać się do programu rządowego
Wizerunek wygenerowany przez sztuczną inteligencję
„Państwowy program dla obywateli 50+: Jolanta Kwaśniewska opowiedziała, jak otrzymywać gwarantowane 3000 zł miesięcznie dzięki krajowemu projektowi energetycznemu. Każdy powinien o tym wiedzieć” – TVN24 cytuje jedną z fałszywych treści, która pojawiła się na Facebooku.
Materiał przekierowywał na fałszywą stronę. Cel był oczywisty – wyłudzić pieniądze.
I byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że to oszustwo wygenerowane z pomocą sztucznej inteligencji. I że ludzi namawiała nie Jolanta Kwaśniewska, ale jest sztucznie wygenerowany wizerunek
To okropne oszustwo wymierzone w osoby starsze
Była pierwsza dama, która sama stała się ofiarą oszustwa, dowiedziała się o tym przypadkowo. Powiedziała jej o tym córka Aleksandra Kwaśniewska.
Do niej z kolei zadzwoniła – jak opowiedziała w rozmowie z TVN24 Jolanta Kwaśniewska – starsza kobieta, którą oszukano. Była przekonana, że reklama jest prawdziwa. Przez to straciła duże pieniądze.
Rozmowa córki byłej pierwszej damy ze starszą kobieta nie była przyjemna, bo – jak powiedziała Jolanta Kwaśniewska – kobieta „była zrozpaczona, ale też bardzo rozgniewana”.
O pomyłkę nie było trudno, bo do wygenerowanego przez AI filmu użyto prawdziwego materiału z udziałem Kwaśniewskiej. Całość została starannie sfabrykowana.
– To okropne oszustwo – mówiła w rozmowie z TVN24.pl Jolanta Kwaśniewska. – Nigdy nie zachęcałam do jakichkolwiek inwestycji. Oburzające jest to, że ktoś w ten sposób wykorzystał mój wizerunek. Szczególnie bulwersujące jest również to, że oszustwo wymierzone jest głównie w osoby starsze, czyli grupę mocno narażoną na różnego rodzaju nadużycia
Oszustwa wykorzystujące wizerunki znanych osób
Wygenerowanie sztucznego wizerunku to deepfake. To technologia, która umożliwia tworzenie fałszywych filmów i nagrań, w których powszechnie znane osoby np. wygłaszają opinie na aktualne tematy lub coś polecają.
Te materiały są publikowane w sieci i żyją własnym życiem, wprowadzając ludzi w błąd.
Tak jak teraz Jolanta Kwaśniewska, tak w ubiegłym roku ofiarami deepfaku stali się również Rafał Brzoska, szef InPostu, i jego żona Omena Mensah – przypomniał TVN24.
Brzoska i Mensah zgłosili sprawę m.in. do UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych). Jego szef wydał postanowienie, aby Meta wstrzymała w Polsce na trzy miesiące wyświetlanie reklam wykorzystujących ich wizerunek w fałszywych materiałach.
W postępowaniu cywilnym sąd przyznał to zabezpieczenie. Zgodnie z wyrokiem Meta przez rok od wydania decyzji miała zakaz używania ich wizerunków w reklamach tego typu. za każdą taką reklamę groziły jej kary pieniężne.
Napisz komentarz
Komentarze