Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 16 czerwca 2025 14:33
Reklama
Reklama

44 miliony złotych za wprowadzanie w klientów w błąd. Znany bank ukarany przez UOKiK

Jeden z największych banków działających w Polsce został ukarany przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Powodem było m.in. wadliwe naliczanie kosztów ubezpieczenia oraz warunki współpracy odbiegające od pierwotnej oferty.
44 miliony złotych za wprowadzanie w klientów w błąd. Znany bank ukarany przez UOKiK

Autor: iStock

Powodem wszczęcia postępowania UOKiK wobec banku Santander Consumer Bank było podejrzenie stosowania niedozwolonych praktyk, które mogły naruszać interesy konsumentów:

- wliczanie kwoty za dodatkową opcję ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu,

- wprowadzanie w błąd poprzez korespondencję sugerującą gwarancję dostępności oferty, która w rzeczywistości uzależniona była od dalszych decyzji placówki.

W obydwu przypadkach informacje przekazane urzędowi przez jedną z organizacji konsumenckich potwierdziły się.

„Bank, prezentując informacje na temat całkowitej kwoty kredytu, wprowadzał konsumentów w błąd co do proporcji między całkowitą kwotą kredytu, a jego kosztem. W ten sposób jego oferta wydaje się konsumentowi korzystniejsza, niż jest w rzeczywistości, a także lepsza od ofert innych kredytodawców, którzy podają rzetelne informacje o koszcie kredytu” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Ponadto do klientów kierowane były też oferty kredytu, których treść dawała pewnego rodzaju pewność, że środki będą dostępne dla adresata. Konsument dopiero podczas wizyty w placówce dowiadywał się, że dostępność produktu zależała od pozytywnej oceny zdolności kredytowej. Praktyka ta została przez bank zaniechana. Oto przykładowa treść listu:

„Szanowny Panie (…), właśnie zakończył Pan spłatę kredytu gotówkowego w naszym banku. Bardzo dziękujemy za okazane zaufanie. Doceniając naszą współpracę, przygotowaliśmy dla Pana nową propozycję lekkiego kredytu gotówkowego”.

Na podstawie powyższych ustaleń prezes UOKiK podjął decyzję o nałożeniu na bank kary finansowej w wysokości 44 212 688 zł (38,2 mln zł za wliczanie składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu i 5,9 mln zł za wprowadzanie konsumentów w błąd). Nałożenie kary spowodowane było m.in. długotrwałym stosowaniem tych praktyk.

Decyzja jest nieprawomocna, a bank może odwołać się od niej na drodze sądowej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: peryskopTreść komentarza: Pieszy musi mieć oczy dookoła głowy.Data dodania komentarza: 16.06.2025, 14:08Źródło komentarza: Mnóstwo wypadków i rannych. Przeprowadzili bilans e-hulajnógAutor komentarza: uffTreść komentarza: Czekam na czwartek z niecierpliwością.Data dodania komentarza: 16.06.2025, 11:58Źródło komentarza: Czerwcówka 2025, czyli kto będzie się cieszył długim weekendem?Autor komentarza: palaczTreść komentarza: Plan potworny!Data dodania komentarza: 16.06.2025, 10:34Źródło komentarza: Wyciekł plan Komisji Europejskiej. Papierosy mają być jeszcze droższeAutor komentarza: rodzicTreść komentarza: Tylko żeby nie zapomnieli że to jest problem i nie przestali o tym mówić, bo często inni rodzice się nie interesują co robi ich dzieci, byle był spokój.Data dodania komentarza: 16.06.2025, 09:04Źródło komentarza: Używanie smartfonów w szkołach. 1 września wszystko będzie jasneAutor komentarza: gospodarkaTreść komentarza: Jesteśmy liderem chociaż w czymśData dodania komentarza: 16.06.2025, 07:44Źródło komentarza: Perspektywy energetyki wiatrowej w regionie. Kluczem współpracaAutor komentarza: lejsTreść komentarza: Pomimo wojowniczych gróźb Iran potrzebuje czasu, aby przygotować się militarnie do odwetu bez narażania się na niebezpieczeństwo. Nawet to jest mało prawdopodobne.Data dodania komentarza: 16.06.2025, 01:03Źródło komentarza: Wojna na Bliskim Wschodzie ma konsekwencje na stacjach paliw
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama