Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 01:52
Ważne:
Reklama
Reklama

Strefa czystego transportu w Szczecinie. Jak robią to inni?

Rząd zdecydował, że będzie przymusowe ograniczenie wjazdu do miast dla samochodów najmniej ekologicznych. Ale w wyjątkowych okolicznościach. W Szczecinie przymiarki dotyczą niewielkiej części miasta.
Strefa czystego transportu w Szczecinie. Jak robią to inni?
Za niektórymi samochodami to lepiej nie jechać.

Autor: Canva

„Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu dotyczy aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r.” – tak zdecydowała Warszawa.

Takie strefy powstają z reguły w centrach miast, gdzie ruch jest największy. Mogą na ten teren wjechać tylko wybrane pojazdy, a dodatkowo ich właściciele muszą wyposażyć pojazd w specjalną naklejkę zaświadczającą, że po danych ulicach mogą się poruszać.

Projekt Strefy Czystego Transportu w Szczecinie już opracowano dla naszego miasta.

Strefy mają swoich przeciwników i zwolenników

Strefy czystego transportu (SCT) budzą w Polsce olbrzymie kontrowersje. Ich przeciwnicy mówią, że aby zawieźć dziecko do szkoły, trzeba kupić nowe auto. Zwolennicy z kolei podnoszą argumenty o ochronie środowiska. Ci pierwsi liczą, że w ich miastach takie strefy nie powstaną. Mogą się jednak przeliczyć.

Żeby poprawić jakość powietrza i zmniejszyć ilość spalin

„Projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu” – tak Centrum Informacyjne Rządu opisuje najnowszy projekt ustawy, który dotyczy powstawania SCT.

W dokumencie zapisano, że powstawanie stref będzie obowiązkowe. Ale nie wszędzie i pod pewnymi warunkami.

Tam muszą powstać strefy czystego transportu 

SCT mają być obowiązkowe w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. i w przypadku „przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu”.

Dodatkowo od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne.

„Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania” – informuje CIR.

Z czego wynikają te postanowienia? Z dbałości o jakość powietrza

A to wiąże się ze stanem zdrowia Polaków. CIR przywołuje badania naukowców ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego. Udowodnili oni, że smog ma strategiczny wpływ na zwiększanie liczby hospitalizacji i zgonów.

„Szacuje się, że w 2019 roku odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu. Ponadto podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12 proc.), udarów mózgu (o 1 proc.), zatorowości płucnej (o 1 proc.) oraz migotania przedsionków serca (o 24 proc.).” – przytacza dane CIR.

W Szczecinie przymiarki dotyczą niewielkiej części miasta - tak zwanego Starego Miasta, czyli okolic Zamku Książąt Pomorskich i też placu Orła Białego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Pierdziuch szczecinsky 04.11.2024 00:00
z moich czterech liter wydobywaja sie takie gazy ze klekajta narody za sto gazow emisja produkowana w mych kichach przyjaciele moi szczecinscy

koniecznie 03.11.2024 21:51
Stare samochody powinny przechodzić test spalin.

MOTOPASJA 03.11.2024 23:56
koniecznie 03.11.2024 21:51
Stare samochody powinny przechodzić test spalin.
A co nie mają?! Przecież to na każdym porządnym badaniu SKP jest wykonywane. Mój samochód mimo że z początku lat '90-tych przechodzi je książkowo. To co ja mimo tego mam nie mieć prawa wjazdu do niektórych stref?! Przecież to jawna dyskryminacja i to za moje podatnicze pieniądze...

Szoszonista 03.11.2024 23:57
jak ci Ladziana zasmrodze to bedziesz miec test lewatywe sobie rob odrazu

aha 03.11.2024 18:33
Tak robią aby nic nie zrobić.

z Orła Białego 03.11.2024 18:26
Najlepiej niech Warszawa przymusi to będziemy mieli lżej.

FACEBOOK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: :)))Treść komentarza: Ja skarpetki Zawsze pasująData dodania komentarza: 15.12.2025, 16:15Źródło komentarza: Co w prezencie świątecznym kupujemy przez internet?Autor komentarza: ahaTreść komentarza: Piękna ryba.Data dodania komentarza: 15.12.2025, 14:48Źródło komentarza: Karp już nie najpopularniejszy? Zastępują go inne ryby. Co dziś lubimy?Autor komentarza: mufkfkuyTreść komentarza: https://www.brush.bio/fivenightsatfreddys2initaliano https://pont.co/u/zootropolis2opeData dodania komentarza: 15.12.2025, 00:07Źródło komentarza: Od dziś na Osiedlu Zawadzkiego czynna jest nowa kasa biletowaAutor komentarza: NNTreść komentarza: Bo to jest gość!Data dodania komentarza: 14.12.2025, 23:15Źródło komentarza: Bezkonkurencyjny jak Radosław Sikorski. Nikt się do niego nie zbliżyłAutor komentarza: EmiliaTreść komentarza: Trzeba szybko to odwrócić.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 12:54Źródło komentarza: Należymy do państw o niskich emeryturach w Unii EuropejskiejAutor komentarza: księgowaTreść komentarza: Z perspektywy księgowej, ten mechanizm jest stary jak świat, ale wciąż skuteczny, bo wykorzystuje ludzką naiwność. Te fikcyjne firmy na pewno wykazywały jakieś abstrakcyjne faktury, żeby uwiarygodnić przelewy. Mam nadzieję, że prokuratura dokładnie sprawdzi, kto pomagał im w prowadzeniu tej "papierkowej roboty". Areszt dla tych dwóch to podstawa, ale kluczowe jest wyeliminowanie wszystkich ogniw tego łańcucha.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 00:49Źródło komentarza: Tak prali brudne pieniądze. Ujawniają sieć słupów
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama