-Obwodnica Mierzyna będzie kluczowym połączeniem Szczecina z Zachodnią Obwodnicą miasta w ciągu S6. Dzięki tej inwestycji również tranzyt z drogi krajowej nr 10 ominie zakorkowany w godzinach szczytu Mierzyn. Wspólna realizacja tej inwestycji przez GDDKiA i Miasto Szczecin to wręcz modelowy przykład współpracy rządu i samorządu przy inwestycjach infrastrukturalnych – ocenił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
Wspólna inwestycja GDDKiA i Szczecina
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłało ogłoszenie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej z zaproszeniem do udziału w przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna o długości 4,6 km na drodze krajowej DK10. Ta inwestycja jest realizowana wspólnie przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Nowa droga umożliwi dogodny dostęp do Zachodniej Obwodnicy Szczecina na drodze S6, która również jest obecnie przedmiotem przetargu. Dokumentacja przetargowa zostanie opublikowana na platformie zakupowej GDDKiA we wtorek (13 maja).
Nowa droga w połowie będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza prezydent Szczecina Piotr Krzystek. W związku z tym inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd. W 2022 r. podpisaliśmy porozumienie dotyczące prac przygotowawczych. W oparciu o nie został przygotowany projekt budowlany.
Kalendarz działań
Już w ubiegłym roku dokumentacja dla drogi była gotowa. To pozwoliło na rozpoczęcie procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Na początku tego roku GDDKiA podpisało z Miastem Szczecin porozumienie obejmujące etap robót budowlanych. Każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie.
Adam Rudawski wojewoda zachodniopomorski w marcu tego roku wydał decyzję ZRID zarówno na odcinki GDDKiA, jak i te miejskie. Tym samym ostatecznie zatwierdzono rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości. Szczegółowe informacje dotyczące procedur związanych z nieruchomościami przejmowanymi pod drogę można znaleźć na naszej stronie internetowej.
Podobnie jak w tego rodzaju inwestycjach projekt będzie realizowana w systemie Buduj. I dlatego roboty będą mogły ruszyć wkrótce po podpisaniu umowy z wykonawcą, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planujemy w 2028 r.
Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie bardziej dostępna
Dziś jest tak, że droga krajowa nr 10 wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z Zachodniej Obwodnicy Szczecina powstanie węzeł Szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
-Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do ekspresowej obwodnicy Szczecina - Mateusz Grzeszczuk, główny specjalista Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddziału w Szczecinie.
Skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego będzie początkiem drogi od strony Szczecina. I ten początkowy fragment, o długości ponad 200 m, to teren miasta Szczecin.
Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA.
Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje). Za ten ostatni fragment odpowiada GDDKiA.
Napisz komentarz
Komentarze