Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 8 czerwca 2025 02:18
Reklama
Reklama

Czym płacimy coraz częściej w sklepach. Bezgotówkowe są głównie dwie formy

Coraz chętniej płacimy bezgotówkowo. To już codzienność mieszkańców i miast, i wsi. Najczęściej korzystamy z karty płatniczej, ale nie tylko.
Czym płacimy coraz częściej w sklepach. Bezgotówkowe są głównie dwie formy
Płacimy bezgotówkowo bo wygodniej.

Autor: Canva

Potwierdza to badanie „Preferencje płatnicze Polaków 2025” przeprowadzone przez Fiserv Polska, właściciela marki PolCard. Co z niego wynika?

Że  cyfrowe forma zapłaty stała się w Polsce niemal standardem. I korzysta z niej każda grupa wiekowa.

W jaki sposób płacimy za zakupy i usługi?

Na koniec 2024 r. w Polsce działało – jak podaje bank.pl – 1,4 mln terminali płatniczych. W czwartym kwartale 2024 roku przybyło ich 10,5 tys. Korzysta z nich trzy czwarte uczestników badania. 

Najczęściej płacimy: 

  • kartą – korzysta z niej 71,5 proc. respondentów,
  • BLIK-iem – 14,8 proc.

Płatność kartą jest popularna zwłaszcza wśród seniorów (89,5 proc.) i mieszkańców wsi (76,4 proc.). Płatność BLIK-iem chętniej wybierają najmłodsi (18-29 lat).

Respondenci coraz chętniej korzystają też z płatności mobilnych. Google Pay wskazało 6,3 proc. badanych, a Apple Pay – 5,5 proc.

Tak płacą nie tylko młodzi i nie tylko w miastach

Płatności bezgotówkowe to już nie tylko cecha miast. Na wsi w ten sposób płaci już 36,4 proc. osób, a w miastach powyżej 250 tys. mieszkańców – 56,2 proc.

Z tej formy płatności korzysta:  

  • 83 proc. badanych w wieku 18-29 lat,
  • 68 proc. w wieku 60 plus. 

Co trzeci respondent zapewnia, że bezgotówkowo płaci zawsze lub prawie zawsze, a co czwarty – kilka razy w tygodniu. Z tej formy płatności w ogóle nie korzysta 11,4 proc. badanych.

Terminale są coraz częściej wykorzystywane do zakupu biletów komunikacji miejskiej (12,5 proc.), wypłaty gotówki przy kasie (10 proc.) czy przekazywania darowizn na cele charytatywne (8,2 proc.). 

– Obserwując dane, dostrzegamy duży potencjał w popularyzowaniu mniej znanych funkcji terminali, takich jak napiwki czy zwroty za zakupy – szczególnie w sektorze usług – komentuje Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

FACEBOOK
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama