Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 1 maja 2025 03:24
Reklama

UOKiK karze za fałszywe opinie w internecie

Wystawianie nierzetelnych opinii o produkcie to powszechna praktyka wśród nieuczciwych firm. O tym, że handel fikcyjnymi recenzjami może być kosztowny, właśnie przekonały się 2 firmy.

Kupując online, patrzymy przede wszystkim na cenę, czas realizacji zamówienia, rodzaj dostawy i opinie innych o towarze. Te niestety nie zawsze odpowiadają rzeczywistości. Z rynkową patologią walczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Plaga oszustw

Jak wynika z raportu „Polacy na e-zakupach 2021”, opublikowanego przez Santander Consumer Bank, około 80 proc. z nas kupowało przez internet. W sieci zamawialiśmy głównie ubrania, obuwie i elektronikę.

Choć – jak twierdzi UOKiK – 93 proc. osób robiących zakupy online kieruje się opiniami o produkcie, wiele z nich nie pochodzi od rzeczywistych użytkowników. Z mechanizmu oceny chętnie korzystają przedsiębiorcy, którzy chcą anonimowo zarekomendować towar lub poprzez wystawienie opinii negatywnej uderzyć w konkurencję.

– Publikowanie w internecie fałszywych opinii to szczególnie naganne zjawisko. W ten sposób konsumenci wprowadzani są w błąd, a ich decyzje zakupowe ulegają zniekształceniu. To także nie fair wobec konkurencji – uczciwych przedsiębiorców, którzy nie kupują ocen, przez co mogą być np. słabiej pozycjonowani w wyszukiwarkach internetowychstwierdził szef UOKiK-u Tomasz Chróstny.

Opinie.pro i SN Marketing ukarane

Efektem wielomiesięcznej pracy inspektorów jest ukaranie 2 firm, które zalewały internautów reklamowym spamem. Są to Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa. Na firmy nałożono łącznie 70 tys. zł kary (40 tys. na Opinie.pro i 30 tys. na SN Marketing).

SN Marketing oferował pakiety opinii, które były zamieszczane w Google Maps z częstotliwością akceptowaną przez klienta. Recenzje wystawiano z różnych kont i w zależności od wybranej opcji uzupełniano zdjęciami lub polubieniami.

Opinie.pro umożliwiały pozyskiwanie pozytywnych recenzji na Facebooku i ocen w wizytówkach. Spółka zajmowała się wystawianiem rekomendacji na takich platformach jak Ceneo, Oferteo, Tripadvisor czy ZnanyLekarz. Recenzje powstawały bez wcześniejszego kontaktu z usługą lub produktem.

Przepisy ochronią klientów 

1 stycznia 2023 roku w Polsce wejdzie w życie unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest zagwarantowanie większej przejrzystości zakupów w sieci. Zobowiąże ona sprzedawcę powołującego się na recenzje konsumentów do podania informacji na temat sposobu weryfikacji autentyczności opinii.

Dodatkowo prawo ochroni klientów przed pseudorabatami. Przedsiębiorca będzie musiał umieścić przy każdej obniżce ceny produktu lub usługi informację o ich najniższej cenie w ciągu 30 dni poprzedzających wprowadzenie upustu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: niestetyTreść komentarza: To całkiem częste szantaże. A potem fotki wyciekają...Data dodania komentarza: 1.05.2025, 00:37Źródło komentarza: Szantażował, że opublikuje nagie zdjęcia. Żądał pieniędzyAutor komentarza: detektyw gryfinskiTreść komentarza: na reduty ciongno djutyData dodania komentarza: 1.05.2025, 00:14Źródło komentarza: Szantażował, że opublikuje nagie zdjęcia. Żądał pieniędzyAutor komentarza: WacławTreść komentarza: Kłamstwo to kłamstwo.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 20:20Źródło komentarza: Karol Nawrocki skłamał odpowiadając wicemarszałkini Magdalenie Biejat?Autor komentarza: hip hipTreść komentarza: Cześć mu i chwała!Data dodania komentarza: 30.04.2025, 16:14Źródło komentarza: Drugi Polak w kosmosie. Wiadomo, kiedy wyruszy historyczna misja Ax-4Autor komentarza: PPTreść komentarza: Wybory zweryfikuję te dane.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 15:47Źródło komentarza: Wybory 2025. Na kogo zagłosują młodzi? I czy w ogóle chcą iść na wybory?Autor komentarza: liczby mówią same za siebieTreść komentarza: Instytut Badań Pollster zapytał Polaków, kto ich zdaniem wygrał poniedziałkową debatę. Najwięcej głosów - 31 proc. - zdobył kandydat Koalicji Obywatelskiej Rafał Trzaskowski. Za nim znalazł się popierany przez Prawo i Sprawiedliwość Karol Nawrocki - 27 proc.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 15:40Źródło komentarza: Rafał Trzaskowski nawiązuje do wcześniejszych debat i porusza nowe wątki
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama