Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 1 maja 2025 08:32
Reklama

W co gra Biedronka? Mniej towaru, cena ta sama albo wyższa

Płacimy więcej, ale towaru w opakowaniach ubywa. Downsizingowi nie oparła się także Biedronka. „Odchudzanie” produktów to praktyka coraz częściej stosowana przez sieci handlowe.
W co gra Biedronka? Mniej towaru, cena ta sama albo wyższa

Autor: Canva

W ostatnim czasie widać to jeszcze bardziej, czemu towarzyszą narzekania klientów. Kowalski czuje się oszukany przez markety, jednak – jak się okazuje – niewiele można z tym zrobić. 

Lupa i pełny portfel 

Sztuczki producentów i handlowców mogą być uciążliwe zwłaszcza w czasach wysokiej inflacji w Polsce. Choć chcemy wydać jak najmniej, nie zawsze jest to możliwe. Zmniejszenie kostki masła z 250 do 200 g i czekolady ze 100 do 90 g to tylko kilka ze sprzedażowych trików. Niestety mimo że kupujemy mniej, cena towaru wcale nie jest niższa, a wręcz – rośnie. 

Sprzedażowe sztuczki na polskim rynku zauważyły nawet zagraniczne media. Niedawno głośno było o publikacji „Financial Times”, który napisał, że wyprawa do supermarketu w Polsce wymaga obecnie nie tylko pełnego portfela, ale także lupy do sprawdzenia drobnego druku na opakowaniu.

Biedronka downsizinguje

Downsizing stosuje też Biedronka, co doskonale widać na przykładzie mrożonych malin. Jak zauważył Business Insider, mrożone maliny (marki własnej) w Biedronce można było kiedyś dostać w paczce 450 g. Teraz to 300 g. Żeby sprawdzić, jak odchudzenie opakowania wpłynęło na cenę, porównano ceny z gazetek Biedronki z kwietnia 2022 roku oraz z roku 2023. Po przeliczeniu okazuje się, że rok temu kilogram mrożonych malin kosztował prawie 28 zł, a teraz ponad 33 zł. 

Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka, na pytania o zmniejszenie gramatury, odpowiedziała: Biedronka we współpracy z partnerami handlowymi ciągle rozwija swoją ofertę zarówno poprzez opracowywanie nowych produktów, jak i nowych opakowań. Wynika to z faktu, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe szukają najlepszych sposobów na wyróżnienie swojej oferty i dostosowanie jej do potrzeb klientów. Stąd często we współpracy z dostawcami sięgamy po pojemności czy gramatury wcześniej niespotykane na rynku.

Wierzchołek góry lodowej 

Zmniejszenie gramatury mrożonych malin to tylko wierzchołek góry lodowej. Bo odchudzonych produktów w różnych sklepach jest znacznie więcej. Np. Ptasie Mleczko firmy Wedel, które dziś waży głównie 340 g, jeszcze 3 lata temu standardowo ważyło o 40 g więcej. Nie dość, że zmniejszono wagę, to i jakość produktu – według wielu osób – jest słabsza. Choć producent zapewnia, że słodki przysmak na jakości nie stracił. 

Popularne małpki mają już nie 100, lecz 90 ml, a półkilogramowa kiedyś kawa dziś waży 450 g. A mąka? Jeśli potrzebny jest ci kilogram, musisz kupić dwa opakowania. Dziś jedno opakowanie mąki często waży tylko 900 g.

UOKiK nie pomoże 

O tym problemie regularnie informowany jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Jednak i on w tej materii nie może nic wskórać zbyt wiele. Bo przepisy nie nakładają na sklepy dodatkowego obowiązku informowania o zmianach w gramaturze. Wystarczy, że ta będzie umieszczona na opakowaniu. 

Tak samo nie można pociągać do winy producentów. Mają oni pełne prawo do zmiany wielkości opakowania. Natomiast to do nas należy ostateczna decyzja, czy dany produkt kupimy. Warto o tym pamiętać, kiedy bierzemy go do ręki ze sklepowej półki. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

po prostu 02.05.2023 08:31
Maja swoja nową inflacyjną politykę. Jak każdy.

FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: niestetyTreść komentarza: To całkiem częste szantaże. A potem fotki wyciekają...Data dodania komentarza: 1.05.2025, 00:37Źródło komentarza: Szantażował, że opublikuje nagie zdjęcia. Żądał pieniędzyAutor komentarza: detektyw gryfinskiTreść komentarza: na reduty ciongno djutyData dodania komentarza: 1.05.2025, 00:14Źródło komentarza: Szantażował, że opublikuje nagie zdjęcia. Żądał pieniędzyAutor komentarza: WacławTreść komentarza: Kłamstwo to kłamstwo.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 20:20Źródło komentarza: Karol Nawrocki skłamał odpowiadając wicemarszałkini Magdalenie Biejat?Autor komentarza: hip hipTreść komentarza: Cześć mu i chwała!Data dodania komentarza: 30.04.2025, 16:14Źródło komentarza: Drugi Polak w kosmosie. Wiadomo, kiedy wyruszy historyczna misja Ax-4Autor komentarza: PPTreść komentarza: Wybory zweryfikuję te dane.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 15:47Źródło komentarza: Wybory 2025. Na kogo zagłosują młodzi? I czy w ogóle chcą iść na wybory?Autor komentarza: liczby mówią same za siebieTreść komentarza: Instytut Badań Pollster zapytał Polaków, kto ich zdaniem wygrał poniedziałkową debatę. Najwięcej głosów - 31 proc. - zdobył kandydat Koalicji Obywatelskiej Rafał Trzaskowski. Za nim znalazł się popierany przez Prawo i Sprawiedliwość Karol Nawrocki - 27 proc.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 15:40Źródło komentarza: Rafał Trzaskowski nawiązuje do wcześniejszych debat i porusza nowe wątki
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama