Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 5 maja 2025 06:16
Reklama
Reklama

Prawda o cenach paliw w Polsce. Niemcy mogą za swoją pensję zatankować więcej

Orlen chwali, że ceny paliw w Polsce są „jedne z najniższych w Europie”. Tymczasem jeśli porównać, ile litrów można kupić za średnią pensję, prawda okazuje się inna.
Prawda o cenach paliw w Polsce. Niemcy mogą za swoją pensję zatankować więcej

Autor: iStock

Według e-petrol w Polsce benzyna 95-oktanowa kosztuje średnio 6,51 zł za litr. W przypadku diesla to 6,26 zł/l. Dla kierowców pamiętających jeszcze niedawne ceny z piątką z przodu to dużo. Ale PKN Orlen od dawna wszystkich przekonuje, że paliwo w naszym kraju jest jednym z najtańszych w Europie.

Tymczasem analiza Picod.com wskazuje, że nie do końca mamy się z czego cieszyć.

Pensja i tankowanie

Porównano ceny paliw do wysokości pensji w danym kraju i okazuje się, że nasza siła nabywcza nie jest tak duża, jak to się niektórym może wydawać. Pod uwagę wzięto średnie wynagrodzenie i…

„Na przykład Szwajcarzy mogą zatankować 3025 litrów, Luksemburczycy 2413 litrów, Duńczycy 2033 litry a Niemcy – 1480 litrów.” – czytamy.

Biorąc pod uwagę wskaźniki GUS, który podaje, że średnie miesięczne wynagrodzenie w Polsce wynosi 5225 zł netto, wychodzi, że polski kierowca może zatankować za te pieniądze około 805 litrów benzyny.

W takim zestawieniu Polska zajmuje 25 miejsce wśród 43 krajów. Ale trzeba pamiętać, że w 2022 roku za polską pensję można było zatankować 598 litrów

Okazuje się, że Polak za przeciętną wypłatę może zatankować prawie dwa razy mniej paliwa niż Niemiec i prawie cztery razy mniej niż Szwajcar.

Tankowanie za polską pensję

  • 2019 – 711 litrów
  • 2020 – 832 litry
  • 2021 – 808 litrów
  • 2022 – 598 litrów
  • 2023 – 805 litrów

Orlen tańszy na Ukrainie?

Ostatnio głośno jest także o tym, że paliwo z Orlenu na Ukrainie jest tańsze niż w Polsce. Internet zalewają informacje i filmy wskazujące, że za ten sam produkt u naszych sąsiadów trzeba zapłacić mniej.

Jak jest naprawdę? Serwisy factcheckingowe wskazują na przyczyny. To m.in. zniesienie w marcu 2022 r. na Ukrainie akcyzy na paliwa, inne koszty pracy i transportu, które są niższe niż w Polsce.

„Gdyby do ceny paliwa na Ukrainie doliczana była akcyza na poziomie takim, jak obowiązuje w Polsce, kosztowałoby ono w tym kraju niewiele mniej niż w Polsce. Uwzględnić też trzeba niższe koszty ogólne na Ukrainie” – wyjaśnia Polskiej Agencji Prasowej serwis Fakehunter.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: noTreść komentarza: Ale urwał...Data dodania komentarza: 4.05.2025, 22:51Źródło komentarza: Zignorował, że jest na drodze podporządkowanejAutor komentarza: KrzywyTreść komentarza: Trzeba wiedzieć kiedy zerwać.Data dodania komentarza: 4.05.2025, 22:47Źródło komentarza: Wyzywał i groził księdzu. Miał na koncie pobicie księdzaAutor komentarza: właśnieTreść komentarza: Po co przepłacać.Data dodania komentarza: 4.05.2025, 19:54Źródło komentarza: Nie kupujemy samochodów lecz częściej je wypożyczamyAutor komentarza: no takTreść komentarza: Jak policzyć utrzymanie autka, to jest naprawdę drogoData dodania komentarza: 4.05.2025, 18:39Źródło komentarza: Nie kupujemy samochodów lecz częściej je wypożyczamyAutor komentarza: tyleTreść komentarza: Jeżdżą jak szarańcza.Data dodania komentarza: 4.05.2025, 18:30Źródło komentarza: E-hulajnogi opanowały ulice i chodniki. Są niestety ofiary śmiertelneAutor komentarza: dłużejTreść komentarza: "Z przyczyn demograficznych w Polsce pogłębiać będą się niedobory pracowników, nawet przy utrzymaniu pięciodniowego tygodnia pracy. Prognozy struktury zatrudnienia zapowiadają niedobór pracowników w 21 z 39 grup zawodowych w horyzoncie 2040 roku. Skrócenie czasu pracy wywołałoby niedobór we wszystkich 39 grupach zawodowych, zwłaszcza w usługach" – pisali w analizie sprzed kilku miesięcy Maciej Albinowski, Piotr Lewandowski i Karol Madoń, naukowcy z Instytutu Badań Strukturalnych.Data dodania komentarza: 4.05.2025, 15:39Źródło komentarza: Proponują czterodniowy tydzień pracy. Nie wiadomo, czy firmy będą zadowolone
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama