Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 30 kwietnia 2025 11:27
Reklama

Likwidują bankomaty. Coraz więcej ludzi korzysta z kart i aplikacji

W jeden kwartał zniknęło ich ponad tysiąc. Wielu osobom utrudnia to dostęp do gotówki. Głos w ich sprawie zabrał rzecznik praw obywatelskich.
Likwidują bankomaty. Coraz więcej ludzi korzysta z kart i aplikacji
Bankomat.

Autor: Canva

Narodowy Bank Polski podał dane na temat liczby bankomatów  w pierwszym kwartale 2024 roku. Na koniec marca w Polsce działało 20 869 bankomatów. Było ich o 1200 mniej niż na koniec 2023 r. 

Co gorsza – wciąż ich ubywa. 

Powód? 

W ocenie ekspertów bankomaty coraz częściej przegrywają w starciu płatnościami kartami i aplikacjami mobilnymi. W efekcie coraz mniej osób wypłaca gotówkę.

To powoduje, jak tłumaczą operatorzy, że utrzymywanie tak dużej liczby urządzeń jest nieopłacalne. Euronet, największy spośród nich – jak podał superbiz.se.pl – już zapowiedział likwidację kolejnych. 

To zła wiadomość zwłaszcza dla osób mieszkających w mniejszych miejscowościach, w których i tak bankomatów było mniej.

RPO: to ogranicza prawa konsumenckie

Dlatego w maju 2023 r. rzecznik praw obywatelskich. skierował w tej sprawie pismo do prezesa Związku Banków Polskich. Zwrócił w nim uwagę, że likwidacja „oddziałów banków i bankomatów dotyka w szczególności mieszkańców miasteczek i wsi”.

I podkreślił, że „w odczuciu skarżących takie działania banków ograniczają ich prawa konsumenckie (…) Forma płatności gotówkowej jest nadal legalną, pełnoprawną, powszechną i akceptowaną formą transakcji, a tego rodzaju decyzje banków powodują ich wykluczenie społeczne i finansowe.

Z powodu podeszłego wieku czy niepełnosprawności, nie zawsze mogą się przemieszczać w poszukiwaniu bankomatu czy oddziału” – czytamy na stronie RPO.

„Dla wielu osób gotówka wciąż pozostaje najważniejszym środkiem płatniczym – dodał RPO. – Zwłaszcza w sytuacjach, gdy inne formy płatności są niedostępne lub nieakceptowane, jak na przykład w małych, lokalnych sklepach czy targowiskach”.

Apel o interwencję

I zaapelował „o rozważenie działań interwencyjnych w celu umożliwienia klientom, bez względu na miejsce zamieszkania, dostępu do środków na ich rachunkach bankowych”.

 

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama