Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 8 grudnia 2025 19:12
Ważne:
Reklama
Reklama

Orlen popiera to, co krajowe. Promuje i daje zarobić firmom z polskim kapitałem

Interesy polskich firm przede wszystkim. Tę ideę od dawna promuje Donald Tusk. Teraz w te działania włącza się Orlen. Dotyczy to m.in. dostaw. Na przykład – parówek.
Orlen popiera to, co krajowe. Promuje i daje zarobić firmom z polskim kapitałem

Autor: Canva

Orlen chce wdrażać unijną ideę tzw. local contentu – podaje „Puls Biznesu”. Co to oznacza w praktyce? Coraz większy udział krajowych firm w przedsięwzięciach realizowanych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa.

Konkurencja się zwiększy, co przełoży się na ceny

Na czym ma polegać zaangażowanie Orlenu? Otóż ten państwowy gigant – podaje serwis – planuje m.in. wykluczać z przetargów firmy spoza UE (pozwala na to prawo polskie i unijne). Koncern postara się też na różne sposoby zapewnić udział rodzimego biznesu w dostawach i inwestycjach.

Czy będzie to miało wpływ na ceny? W ocenie Romana Kowszewicza, dyrektora zarządzającego obszarem zakupów w Orlenie, w krótkim okresie mogą one nieco pójść w górę. 

„W długim terminie jednak polskie podmioty rozbudują potencjał produkcyjny, zdobędą know-how i referencje. Docelowo więc konkurencja na rynku się zwiększy, co przełoży się pozytywnie na ceny” – czytamy w PB. 

Klienci zjadają aż 150 tysięcy parówek dziennie

Orlen już realizuje własne pomysły na promowania polskich firm, np. przy zakupie parówek. A tych klienci na wszystkich stacjach sieci zjadają aż 150 tys. sztuk dziennie.

– Nie mogliśmy wpisać w specyfikacji przetargowej, że parówki muszą być wyprodukowane w Polsce, żeby nie złamać unijnych przepisów o równej konkurencji. Wpisaliśmy natomiast dozwolony prawnie wymóg, że muszą być wyprodukowane z mięsa pochodzącego z polskich hodowli, co zapewni udział krajowych podmiotów w dostawach – wyjaśnia w rozmowie z dziennikiem Roman Kowszewicz.

Ponadto Orlen jako duży i silny koncern może skłonić międzynarodowych kontrahentów do współpracy z polskimi firmami. 

Jak? Na przykład „wpisując w specyfikacjach wymagania dotyczące posługiwania się przez kluczowy personel (…) językiem polskim. Dzięki temu zagraniczne firmy będą zobligowane do traktowania polskich firm jako równoważnych konsorcjantów, co zwiększy szansę na zdobycie referencji” – podkreśla PB.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

?? 07.12.2025 18:37
Co tak późno?

FACEBOOK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: D.Treść komentarza: Mieszkałem przez 5 lat w Szwecji i tam to jest norma. Pielęgniarka pierwszego kontaktu załatwia 80% spraw: infekcje, recepty, proste rany. Do lekarza trafiają tylko trudne przypadki. Dzięki temu nie ma takich kolejek! U nas marnujemy potencjał świetnie wykształconych kobiet, każąc im tylko robić zastrzyki, a potem dziwimy się, że do lekarza czeka się miesiącami na wypisanie recepty na nadciśnienie.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 21:14Źródło komentarza: Pielęgniarki mogą mieć większy wpływ. Mają wiele kompetencjiAutor komentarza: jettaTreść komentarza: Jak najszybciej trzeba to zrobić.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 20:27Źródło komentarza: Pielęgniarki mogą mieć większy wpływ. Mają wiele kompetencjiAutor komentarza: ??Treść komentarza: Co tak późno?Data dodania komentarza: 7.12.2025, 18:37Źródło komentarza: Orlen popiera to, co krajowe. Promuje i daje zarobić firmom z polskim kapitałemAutor komentarza: GrażynaTreść komentarza: Co on tam robił?Data dodania komentarza: 7.12.2025, 18:26Źródło komentarza: Wyłowili go z Odry. Wędkarze bohateramiAutor komentarza: tylkoTreść komentarza: Wolny rynek to prawdziwy rynek.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 11:53Źródło komentarza: Prąd po nowym roku bez mrożonej ceny. Co zobaczymy na rachunkach?Autor komentarza: kingTreść komentarza: A kto im tanio paliwo sprzeda?Data dodania komentarza: 7.12.2025, 01:33Źródło komentarza: Tankowanie pod Dino. Sieć sklepowa szykuje się do otwarcia stacji paliw
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama