Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 30 kwietnia 2025 17:36
Reklama

Oni wiedzą jak zmienić leczenie dzieci oraz kobiet w ciąży

Cel jest ambitny, bo zrewolucjonizowanie jakości leczenia dzieci i kobiet w ciąży. Ogłoszono właśnie zwycięzców I edycji Mother and Child Startup Challenge. Przed nami teraz konferencja prasowa i możliwość zobaczenia, jak nowe technologie będą zmieniać szpitale.
  • Źródło: dost.
Oni wiedzą jak zmienić leczenie dzieci oraz kobiet w ciąży

CarnaLife Holo i Infermedica zostali zwycięzcami I edycji Mother and Child Startup Challenge. MCSC to pierwszy w skali Europy konkurs, w którym nagrodą główną jest wprowadzenie zwycięskich rozwiązań w 5 publicznych szpitalach: w Warszawie, Łodzi, Białymstoku i Olsztynie. Celem jest zrewolucjonizowanie jakości leczenia dzieci i kobiet w ciąży. Do konkursu zgłosiło się 69 startupów z Europy, USA i Izraela.

Mother and Child Startup Challenge to jeden z nielicznych projektów w Europie zrzeszający państwowe podmioty medyczne we wspólnym celu – wykorzystaniu potencjału innowacji skierowanych na ochronę zdrowia i życia. Do pierwszej edycji zgłosiło się 69 firm i projektów. Zgłoszenia oceniane były przez Jury Konkursowe w składzie 23 ekspertów z różnych dziedzin (dokonało selekcji w oparciu o zdefiniowane kryteria oceny), które wyłoniło finalistów, spośród których dyrektorzy 5 szpitali organizatorów wyłonili zwycięzców.

Jednym z celów konkursu jest znalezienie rozwiązań na wyzwania w służbie zdrowia, a tych jest wiele. Obecnie jeden pacjent angażuje 15 specjalistów medycznych, a przy tym w służbie zdrowia są poważne braki kadrowe. Kadry medyczne muszą sobie poradzić też z takimi wyzwaniami jak nadmiar informacji i wzrastające oczekiwania pacjentów. Wg badania „Lekarz przyszłości” Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia 53% lekarzy spędza z pacjentem na wizycie nie więcej niż 15 min, jednocześnie poświęcając połowę tego czasu na obowiązki niekliniczne (np. sporządzenie dokumentacji medycznej). Zaś lekarze pytani w badaniu o najważniejsze kompetencje w przyszłości na pierwszym miejscu stawiają technologie.

-Konkurs MCSC zdecydowanie ułatwia poszukiwanie najbardziej praktycznych rozwiązań, których pilotaż a następnie wdrożenie w szpitalach może się przyczynić do poprawy sytuacji kadrowej, zwiększenia bezpieczeństwa pacjentów oraz poprawę dostępności do diagnostyki, terapii, czy rehabilitacji - mówi prof. dr hab. n. med. Anna Wasilewska -Dyrektor Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Białymstoku. 

CarnaLife Holo – hologramy ułatwiające operacje

Pierwszy ze zwycięzców – MedApp czyli CarnaLife Holo – zostanie wdrożony u wszystkich organizatorów konkursu: w Instytucie Matki i Dziecka, Instytucie „Centrum Zdrowia Matki Polki” w Łodzi, Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie, Centrum Medycznym Żelazna w Warszawie oraz Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku. Podczas obrad Dyrektorów placówek, podnoszona była kwestia użyteczność rozwiązania we wszystkich szpitalach. CarnaLife, przełomowa technologia trójwymiarowej, holograficznej wizualizacji i nakładania w czasie rzeczywistym obrazów, potencjalnie umożliwia przeprowadzenie z lepszym efektem terapeutycznym ciężkich operacji pacjentów pediatrycznych oraz kobiet w ciąży czy noworodków. To właśnie w takich operacjach bardzo często szpitale organizujące konkurs są pionierami. Lepiej przeprowadzona operacja, to krótszy czas powrotu do zdrowia. 

CarnaLife wykorzystuje gogle HoloLens2 firmy Microsoft, dzięki którym lekarz widzi w przestrzeni rzeczywistej trójwymiarowy hologram przedstawiający anatomię pacjenta. Technologia mieszanej rzeczywistości jest aktualnie silnie rozwijającym się trendem, który zapewne zagości w placówkach medycznych na dłużej.

Infermedica 

Drugim ze zwycięzców jest Infermedica wspierająca pacjentów i pracowników ochrony zdrowia na każdym etapie – od pierwszych objawów, przez realizację konsultacji medycznej, aż po profilaktykę i opiekę po. Poza nakierowaniem pacjentów do odpowiedniej opieki, zbiera wstępny wywiad, wspierając personel szpitali w efektywniejszym świadczeniu usług medycznych.

Jednym z obszarów konkursu były rozwiązania z obszaru edukacji pacjentów i administracji, czyli takie, które realnie wpłyną na leczenie i organizację szpitali. Dlatego podczas dyskusji Dyrektorów, wielokrotnie podkreślano adekwatność rozwiązania i potrzebę wsparcia w triage’owaniu (procedura medyczna grupowania) pacjentów, tak aby do szpitala trafiali ci, którzy realnie tego potrzebują. Co ważne projekt wspiera zmartwionych rodziców, którzy będąc w domu na podstawie objawów otrzymają informację czy dziecko powinno zostać przywiezione do placówki medycznej. Rozwiązanie Infermedica to również wsparcie personelu administracyjnego – sekretarek i rejestratorek medycznych. Dzięki systematyzacji i cyfryzacji pewnych procesów możliwe będzie zaoszczędzenie czasu personelu administracyjnego, ale również personelu białego – jak podaje firma ich system umożliwia zbierania wywiadu -> jego prawidłową segregację i wstępną analizę, dzięki czemu część pytań może zostać zadana przez system przed wizytą –> lekarz będzie miał więcej czasu na realny kontakt i zbadanie pacjenta – zamiast wpisywać informację do systemu. Dyrektorzy podkreślają chęć rozwoju projektu Infermedica również o panel obsługi kobiety w ciąży.

Infermedica zostanie wdrożona w 4 szpitalach: Instytut Matki i Dziecka, Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny w Białymstoku, Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy w Olsztynie, Centrum Medyczne „Żelazna”. 

O konkursie:

W I edycji Mother and Child Startup Challenge zgłoszenia napływały do 28 października. Organizatorzy szukali projektów z obszaru zdrowia, profilaktyki, edukacji i administracji – czyli rozwiązań, które realnie wpłyną na leczenie i organizację szpitali. Mogły to być produkty, usługi czy innowacje materiałowe, ważne, by można je było zastosować w szpitalach. Nagrodą główną w konkursie jest wdrożenie zwycięskiego rozwiązania w 5 szpitalach – organizatorach konkursu. Zakres tematyczny konkursu ukierunkowany był na działalność kliniczną, profilaktykę i badania przesiewowe, edukację pacjentów i wsparcie w szkoleniu specjalistów, zarządzanie procesami i dokumentacją, analizę danych.

Nagrody: 

Oprócz wdrożenia w placówkach zwycięscy otrzymają również dostęp do przestrzeni chmurowej od OVHcloud (CarnaLife Holo w wysokości 100 000 euro, a Infermedica w wysokości 50 000 euro), wsparcie techniczne od Webellian oraz wsparcie w integracji z systemem HIS od CompuGroup Medical. 

Partnerami strategicznymi Konkursu są: PZU Zdrowie, OVHcloud i Webellian.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: hip hipTreść komentarza: Cześć mu i chwała!Data dodania komentarza: 30.04.2025, 16:14Źródło komentarza: Drugi Polak w kosmosie. Wiadomo, kiedy wyruszy historyczna misja Ax-4Autor komentarza: PPTreść komentarza: Wybory zweryfikuję te dane.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 15:47Źródło komentarza: Wybory 2025. Na kogo zagłosują młodzi? I czy w ogóle chcą iść na wybory?Autor komentarza: liczby mówią same za siebieTreść komentarza: Instytut Badań Pollster zapytał Polaków, kto ich zdaniem wygrał poniedziałkową debatę. Najwięcej głosów - 31 proc. - zdobył kandydat Koalicji Obywatelskiej Rafał Trzaskowski. Za nim znalazł się popierany przez Prawo i Sprawiedliwość Karol Nawrocki - 27 proc.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 15:40Źródło komentarza: Rafał Trzaskowski nawiązuje do wcześniejszych debat i porusza nowe wątkiAutor komentarza: WiadomixTreść komentarza: Oczywiście.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 09:03Źródło komentarza: Termin mija o północy. Ostatnia szansa na złożenie PIT-aAutor komentarza: pytonTreść komentarza: I ja się z tym zgadzam.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 09:01Źródło komentarza: Rafał Trzaskowski nawiązuje do wcześniejszych debat i porusza nowe wątkiAutor komentarza: kieroTreść komentarza: Podwyższą na majówkę według mnie. Zawsze tak robią. Ale może nie wszyscy tym razem.Data dodania komentarza: 29.04.2025, 10:13Źródło komentarza: Jakie tankowanie na majówkę? Stacje kuszą promocjami
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama